Aften

Sommige mensen worden regelmatig geplaagd door pijnlijke zweertjes in de mond. Deze zweertjes worden aften genoemd en komen zowel bij jongeren als bij volwassenen voor. 

Wat zijn aften?

Aften zijn blaasjes of zweertjes in de mond met een doorsnede van drie tot vier millimeter. Het zijn grijswitte of dikke gele plekjes met een rode ontstoken rand. Aften verschijnen aan de binnenkant van de lippen, wangen of onder de tong. Ze bezorgen een stekende pijn tijdens het eten van zuur of heet voedsel. Sommige mensen voelen een afte van te voren aankomen. Ze herkennen het pijnlijke gevoel wat erbij hoort. Soms ziet ook het mondslijmvlies rood.

Praktijk sfeerbeeld

Mogelijke oorzaken aften

De exacte oorzaak van het ontstaan van aften is niet helemaal duidelijk. Het is wel bekend dat aften geen blijvende gezondheidsschade aanrichten. Ook zijn er een aantal mogelijke oorzaken aan te wijzen:

  • Per ongeluk op de wang bijten tijdens het kauwen
  • Hard poetsen
  • Een niet goed passend gebit of scherpe tanden die tegen de wang aankomen
  • Slechte mondhygiëne
  • Een besmetting met een virus of bacterie
  • Aandoeningen waardoor de mond gevoeliger wordt voor infecties
  • Reactie op bepaalde medicijnen 

Praktijk sfeerbeeld

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken of patiënt worden bij Samenwerkende Tandartsen Zwijndrecht? Geef aan of u een nieuwe of bestaande patiënt bent:

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer 0900-1515.

Praktijkinformatie

Openingstijden

Gesloten
maandag08:00 - 13:00 | 13:30 - 17:00
dinsdag08:00 - 13:00 | 13:30 - 17:00
woensdag08:00 - 13:00 | 13:30 - 17:00
donderdag08:00 - 13:00 | 13:30 - 17:00
vrijdag08:00 - 13:00 | 13:30 - 17:00
zaterdagGesloten
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

IJsselmeer 36
Zwijndrecht 3332EX
Route

Patiëntervaringen

1044 reviews · ⭐ 8.6 gemiddeld

OP tijd geholpen.

Om 9.30 afspraak en op tijd geholpen door eigen tandarts Gijs.

Prima

Ben al een paar jaar onder behandeling bij tandarts Gijs en zijn assistenten. Vriendelijk, deskundig. Mijn vertrouwen hebben ze volledig.

Prima!

Ik was bij de mondhygiëniste,werd prima geholpen en kon,zonder pijn in m'n mond weer maar buiten wandelen!

Geweldig

Mondhygiëniste Bo is echt een lieve dame die mijn tanden doet met een stukje maatwerk (in mijn geval). De manier hoe zij te werk gaat zorgt er altijd voor dat ik zo comfortabel voel dat ik bijna in slaap val iedere keer. En met mijn angst voor alles wat met de tandarts te maken heeft, is dat echt een fantastisch compliment!

Heel positief

Ik ben heel vriendelijk en netjes met duidelijke informatie behandeld

Geweldig

Veel professionele aandacht

Deskundig en fijn in omgang

Afspraak om 8:00 maar pas 8:15 naar binnen. Als je voor de klas staat zijn dat kostbare minuten. Voor de rest deskundig en fijn in omgang

Zeer fijne tandarts. Professionele en aardig.

Zeer fijne tandarts. Professionele en aardig.

Goede ervaring

Heel goed en vriendelijk geholpen Goede uitleg voor dat ze begin

heel deskundig

het is een mix van grote deskundigheid, een persoonlijk element en accuraat als het gaat om inplennen afspraken

Goede behandeling

Goede behandeling

Prima

Behandeling is goed gegaan.

Prima vriendelijk en goed geholpen

Vriendelijk en deskundig pesoneel

Xxxx

Xxxx

Goede ervaring

Goede ervaring

Gaat prima zo

Gaat goed

Vriendelijke medewerkers en snel geholpen

Ik werd vriendelijk ontvangen, op tijd binnen geroepen en tandarts Maria en assistente waren vriendelijk en duidelijk over mijn gebit. Ik heb het liefste tandarts Gijs, maar Maria is een goed alternatief. Zij had ook sneller tijd, Gijs heeft het héél druk.

Prima

Er wordt goed geluisterd en meegedacht.

Fijne praktijk, goede communicatie

Als patiënt van een kleinere tandartsenpraktijk ben ik bij Samenwerkende Tandartsen Zwijndrecht terecht gekomen na een fusie. Mijn 'eigen' tandarts is ontzettend druk, dus kreeg ik een andere tandarts. Prima ervaring, vriendelijke vrouw. Miste wel wat enthousiasme, zij en ook de assistente vond ik heel timide. Bij de mondhygiënist op zich ook een goede ervaring, vriendelijke man. Wel heb ik het idee dat het minder secuur wordt schoongemaakt dan bij mijn vorige praktijk. Heb zelf snel last van tandsteen, bij mijn vorige praktijk lag ik soms wel 45 minuten in de stoel, nu was het met 20-25 minuten klaar. Mijn kaak vond dat wel fijn, maar qua reiniging denk ik dat het een stuk secuurder kan.

Ben zeer goed behandeld/ geholpen

Ben zeer goed behandeld/ geholpen

Gewoon prima

Ik ben gewoon tevreden.. wie me op de praktijk ook behandelt.. van de receptie tot de stoel!!!

prima

een dikke prima